De Ideeënmarktplaats, of beter bekend onder zijn Engelstalige term: Marketplace Of Ideas. Market Place Of Ideas is in de meeste gevallen een vehikel, of methode om extreemrechtse ideologie en complottheorieën wortels in de aarde te laten krijgen. Het eigenlijke hondenfluitje is Vrijheid van meningsuiting (VVMU). Een goede uitleg gaat altijd met slechte metaforen. Ik ga het concept proberen uit te leggen in een metafoor over een rioolbuis en een nieuwe groep mensen, de bijmengers.

Een dikke rioolbuis vol met bruine drek
In het kort is de Marketplace Of Ideas vergelijkbaar met een enorm dikke pijp waar van alles doorheen stroomt. Dat ‘van alles‘ zijn meningen en ideeën. Stel, je hebt een schone buis, daar stroomt chocolademelk doorheen, of schoon drinkwater, zou je daarvan een slokje kunnen nemen als je daar een glaasje uit zou tappen? Vast wel, even het feit daargelaten dat je misschien niet van chocolademelk en water zou houden.
Rioolwater
Nu loopt er puur rioolwater door de buis. Het afvalwater van alle doorgespoelde wc’s, de doucheputjes en de wastafelafvoeren van het hele huizenblok loopt nu door de pijp. Zou je daar nog steeds een glaasje van willen tappen? Ik in ieder geval niet. Ik denk de meeste mensen niet.
Gemixte doorvoer
Stel dat er nu 50% schoon leidingwater en 50% vieze riooldrek door de buis loopt, zou je het dan nog steeds drinken? Ik zou er zelf nog geen slok van hoeven.
1%
En bij 99% schoon drinkwater en 1% willekeurige rioolprut? Een glaasje? iemand? Ik denk dat niemand meer uit de kraan überhaupt zou drinken als we zouden weten dat er 1% rioolwater wordt bijgemengd.
Niet lekker, niet vies
Volgens de Marketplace of Ideas is het niet absoluut bepaald dat het een wel of niet vies is, wat er zich dan ook in deze pijp bevindt. De acceptatie en de tractie van verschillende meningen daarover bepalen of iets schoon of vies is, zoals de inhoud van deze buis. Dat een microbioloog duidelijk kan bewijzen dat er wel degelijk allemaal schadelijke troep in kan zitten, boeit niemand als er geen tractie of acceptatie zit in zijn bevindingen.
En dit is relevant, omdat?
We komen er op terug, houdt voor nu nog even je neus dichtgeknepen, want ik ga nu uitleggen wat dit hele marktplaatsgebeuren nou precies inhoudt. Neem de Marketplace Of Ideas. Die stelt dat ideeën (en meningen) net als goederen, verhandelbaar zijn op een hypothetische marktplaats. Op deze manier bestaan er geen slechte of goede ideeën op basis van moraliteit en gelijkwaardigheid, maar op basis van een zogenaamde marktwerking. Wat de gek er voor geeft is het waard. Het wordt nog gekker: De Marketplace Of Ideas stelt dat door competitie tussen verschillende meningen en ideeën er uiteindelijk een winnaar uit de bus komt die dan wordt bestempeld als waarheid.
Wat is de valuta in de Marketplace Of Ideas?
Acceptatie en tractie zijn de valuta van de Marketplace Of Ideas. Als je een mening hebt, die veel tractie genereert en daarbij ook wordt geaccepteerd of aangehangen door anderen, dan is de kans groot dat volgens de Marketplace Of Ideas dit de nieuwe waarheid is. Nu komen we bij die mooie rioolbuis.
Een voorbeeld: De bijmengers
Stel dat ik een enorm propagandanetwerk zou opzetten. Laten we zeggen dat we iets van 50 triljoen euro zou kunnen uitgeven aan nieuwsartikelen, advertenties, advertorials, gefingeerde onderzoeken, trollenlegers, campagnes, noem het maar op. Dan is het mogelijk om een groot deel van Europa vieze drek te laten drinken volgens de Marketplace Of Ideas. Stel dat we zouden beginnen met 0,01% rioolwater bij te mengen met het huidige drinkwater. Dit is zogenaamd om droogte te weren en ons kostbare kraanwater te sparen. Niemand zou het merken. Door een grootse campagne wordt dit maatschappelijk acceptabel gemaakt. Uiteraard gebruiken we daarvoor een charismatische, narcistische leider, die het volk wel even inpakt met mooie woorden.
0,05%
Nu is er eens een droge zomer en we besluiten daar gelijk handig misbruik van te maken, door nog meer tractie en acceptatie te genereren voor het bijmengen van ongefilterd en verbruikt afvalwater. We schroeven het bijmengpercentage op naar 0,05%. Ondertussen zullen we al best een harde kern hebben van ‘Bijmengers‘ die volledig achter dit concept staan en veel campagne al vanuit de huiskamers voeren voor ons. Dit genereert gratis tractie.
1%
Na een plotselinge prijsverhoging van schoon drinkwater door de overname van een groot drinkwaterbedrijf zien we de kans tegemoet om nog meer vieze drek bij het drinkwater bij te mengen. Uiteraard vertellen we er niet bij dat het drinkwaterbedrijf is overgenomen door een BV in een of andere vage holding die weer viavia door de Bijmengers is gefinancierd. Gezien de tractie die onze geoliede marktplaatsmachine heeft gegenereerd, zal op zijn minst 1/8ste van de bevolking nu wel achter een stevige bijmengverhoging staan. De Bijmengers willen meer bijmeng en minder verspilling. Laten we 1% bijmengen. Mensen die twijfelen, moeten nu wel een beetje slikken, maar alsnog gaat het goed. Niemand klaagt echt. Wel worden mensen al langzaam aan ziek, maar dat is het uitschot dat toch al snel dood gaat. Er wordt van alles bedacht om de twijfelaars te sussen. Bijmengen is gezond, van bijmengen worden je kinderen groot en sterk, van bijmengen wordt je slimmer, etcetcetc. Een wellustige, peperdure propagandamachine die nep-onderzoeksresultaten en spin door de kelen van de twijfelaars druppelt, net zoals de vieze troep die nu al 1% rioolwater bevat.
10%
De Bijmengers hebben nu ongeveer een derde van de macht in handen. Bijmengpercentages worden stevig verhoogd tot 10%. Er worden mensen ziek en er gaan mensen dood. Dat ligt natuurlijk niet aan de vieze drek. Dat ligt natuurlijk aan dat zij niet sterk zijn, dat zij minder, minder, minder zijn. Wij als Bijmengers verleggen simpelweg de schuld van het rioolwater naar de weerbaarheid van de mensen die er ziek van worden. Al snel ontstaat er een verdeling in de samenleving. De niet-weerbaren en de wel weerbaren.
50%
Omdat we onze weerbaren-staat willen hebben, met alleen maar zuivere weerbaren. We hebben de eindoplossing voor het niet-weerbarenprobleem bedacht. Dus om gewoon maar gelijk 50% bij te mengen. Nu weten we zeker dat alle niet-weerbaren spoedig zullen worden uitgeroeid.
Bijmenger-processen
Aan ieder sprookje komt een einde en ook aan dit vreselijke tafereel. Er worden zoveel mensen ziek en er gaan zoveel mensen dood, dat andere landen in de wereld besluiten ons maar eens een halt toe te roepen, want de opzet ervan begint duidelijk te worden. Misschien is het ook niet zo handig om onze bijmengstrategie uit te breiden naar andere landen om ons heen. Helaas zijn alle landen die ons moesten hebben sterker in kracht en aantallen. De Bijmengers zijn onder de voet gelopen. Als ratten terug de riolen in. Tijdens de Bijmenger processen tegen de kopstukken van het bijmengregime wordt natuurlijk ineens duidelijk dat dit hele bijmengplan al vanaf 0.01% vooropgezet was. Langzaam aan komen de meeste mensen er achter dat ze al jaren de meest smerige troep hadden gedronken en dat ze het nog lekker vonden ook. Vele miljoenen vonden de dood.
Oke, wat heb ik nu gelezen?
Heel veel onzin. Maar wel onzin die iets duidelijk probeert te maken: Dat onzin via de Marketplace Of Ideas de kans krijgt geen onzin meer te worden, maar waarheid. Dit is de reden waarom extreemrechtse ideologie en complottheorieën zoveel aanhang vinden bij het Marketplace Of Ideas gedachtegoed. Kom je er met feiten, bewijzen en gedegen onderzoek niet meer uit? Marketplace Of Ideas is dan jouw redder in nood.
Dat doelbewust het drinkwater van een doelgroep wordt blootgesteld aan chemicaliën of dat er doelbewust drinkwater van slechte kwaliteit wordt aangeboden op dit moment van schrijven in 2019, is geen fictie. In de stad Flint, Michigan, VS is de drinkwatervoorziening doelbewust vanuit kapitalistisch oogpunt omgelegd vanuit een minder schone bron. Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Flint_water_crisis
Donald Trump
Als ik iemand kan bedenken die het hele Marketplace Of Ideas-concept uitmelkt tot de laatste droge druppel, dan is het Trump wel. De hoeveelheid leugens, gas-lighting, fascistoïde retoriek, hondenfluitjes en openlijk racisme die hij per jaar uit zijn keel krijgt en dat daarbij een approval is van ongeveer 40%, vind ik zorgwekkend. Feiten doen er niet meer toe, onderzoek doet er niet meer toe, bewijs is iets wat alleen nog maar in een cold-case archief te vinden is. Dit is de Marketplace Of Ideas. Geen feiten, geen bewijzen, geen onderzoek.
Plausible Deniability
Vrijheid van meningsuiting (VVMU) is de Plausible Deniability, maar ook dingen zoals beweren dat een onderbouwd feit ook maar een mening zou zijn. Dit is een lastige, omdat de algemene gedachte bij veel mensen is dat een volledige vrijheid van meningsuiting goed zou zijn. Er bestaan geen beledigingen en discriminatie in de Marketplace Of Ideas per definitie. Als een mening beledigend of discriminerend zou zijn en dat die mening daarmee door de meesten als onwenselijk gezien zou worden, dan zou er simpelweg gewoon geen tractie of waarde voor ontstaan. Als er namelijk wel tractie en/of waarde voor zou ontstaan, dan hebben die mensen met die mening gewoon gelijk. Dit is het enge van die Marketplace Of Ideas. Gelukkig zijn er voor nadenkende mensen feiten, die vrijwel alle vormen van discriminatie kunnen weerleggen. Het grote probleem is dat er zo extreem veel onderwerpen zijn waar VVMU als wapen wordt gebruikt, dat het heel veel specifieke kennis vereist over heel veel onderwerpen, om niet steeds in de val te lopen als een extreemrechtse trol je weer in zijn VVMU aanval trekt. Debatten in de Marketplace Of Ideas zijn dan ook slopend en gaan steeds over de zelfde fascistische, bruine drek, die uit dat hele riool stroomt.
Waarom is de Marketplace Of Ideas schadelijk?
Omdat het de hoeveelheid tractie en acceptatie van een mening koppelt aan de waarheid. Genereer simpelweg tractie (propaganda en veel geld) en acceptatie (gemeenschappelijke vijand) en je hebt je eigen waarheid gecreëerd. Er bestaat niet zoiets als een eigen waarheid. Er is maar 1 waarheid, versies daarvan zijn leugens. We kunnen nooit alles 100% weten, maar we kunnen wel ons best doen om zo veel mogelijk feitelijke kennis op te doen. De Marketplace Of Ideas is dan ook voor fascisten en racisten een vehikel om schaamteloos zieltjes te kunnen winnen voor hun ideologie. Trap er niet in, voor je het weet sta je zelf tot je nek in de bruine drek.